BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, April 11, 2013

OPTIMIS?? (SIRI PERTAMA)

Pengenalan Mengenai Optimis

~Istilah maqaam المقام atau kedudukan diperihalkan untuk menunjukkan sesuatu yang telah kuat dan lestari.Seandainya sesuatu yang dimaksudkan cepat lenyap,maka keadaannya bukan disebut sebagai maqaam.Sehubungan dengan pengertian ini,amalan hati seharusnya disebut dengan istilah maqaam,bukan perkara yang tidak tetap.Sebagai contoh:

"Warna kuning yang pekat
adalah emas,sedangkan warna kuning
kerana sakit,kerana takut dan malu,
bersifat cepat lenyap dan tidak pekat"

~Kedudukan takut dan malu kepada Allah serta ikhlas selamanya,memang ada pada sebahagian orang meskipun lemah,mengingatkan manusia itu mengalami pelbagai keadaan tidak menetap.Demikan juga hal optimis,dituntut agar bersifat menetap,mapan dan lestari,bukan sebagai keadaan yang cepat lenyap dan mudah beralih ke tempat lain (tidak tetap pendirian).



Apakah yang di maksudkan dengan Optimis??

~Setakat kajian saya,optimis asal perkataan dari bahasa arab iaitu Ar raja' الرجاع yang bermaksud pengembalian atau kembali.Manusia lebih memahami bahawa optimis ialah perasaan tenang dalam diri seseorang untuk menunggu sesuatu yang di sukainya tanpa ada gangguan.Akan tetapi,perasaan ini berdasarkan suatu alasan yang dapat diraih melalui penyebabnya.Jika tidak ada penyebab (jalan) untuk meraihnya,maka disebut sebagai angan-angan.Sesungguhnya manusia menunggu sesuatu tanpa penyebab disebut sebagai orang yang hanya berangan-angan atau yang mengelamun.

~Adapun sesuatu yang mempunyai penyebab,sedang orang berkenaan menunggu hasil yang disukainya atas berkat usahanya,maka inilah yang disebut sebagai optimisme atau harapan.


Apakah yang di maksudkan dengan Angan-Angan??

~Adapun berangan-angan berbeza dengan optimis yang dianjurkan oleh syariat.Orang yang hanya berangan-angan adalah orang yang bukan sahaja pemalas,bahkan juga tidak mahu berusaha dengan bersungguh-sungguh.Dia tidak mahu memerah keringat dan tidak mahu bertawakal.Keadaannya sama seperti orang yang mengharapkan tanahnya dapat membuahkan hasil,sementara dia tidak mahu bekerja keras ke arah itu,maka pelakunya adalah orang yang jelas kerugiannya.

Firman Allah yang bermaksud:

(Balasan Yang baik Yang dijanjikan oleh Allah itu) tidak akan didapati hanya dengan angan-angan kamu semata-mata, dan tidak pula dengan angan-angan ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani). Sesiapa Yang melakukan kejahatan, ia akan dibalas Dengan kejahatan itu.

(Surah An Nisa' surah ke-4, juzu ke-5, ayat ke-123)

~Oleh sebab itu,sikap optimis merupakan salah satu penyebab paling kuat yang dapat membantu seseorang untuk menempuh jalan Tuhannya dan berpendirian teguh dalam agamanya,lebih-lebih lagi fitnah,syahwat,ujian,dan hal-hal yang syubhat banyak berlaku pada masa sekarang.

(Kita akan sambung pada Siri yang Kedua...insya Allah) ^_^





Wednesday, April 10, 2013

PENILAIAN TERHADAP MANIFESTO BARISAN NASIONAL DAN PAKATAN RAKYAT

Jika kita menilai manifesto yang di keluarkan oleh Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional agak sama.Ini kerana Barisan Nasional yang sebenarnya telah menciplak manifesto yang telah di war-warkan terlebih dahulu oleh Pakatan Rakyat pada 25 Februari 2013.Kenapa Barisan Nasional menciplak manifesto yang dibuat oleh Pakatan Rakyat?

Pada pandangan saya,mereka (B.N) sebenarnya telah menilai setiap satu persatu manifesto P.R malah mereka sentiasa mengkaji manifesto tersebut dan terbukti manifesto yang di keluarkan oleh P.R sebenarnya menepati cita rasa rakyat.Rakyat sekarang tidak lagi seperti zaman era 60-an,70-an,dan 80-an yang hanya merasakan apa yang dibuat oleh kerajaan adalah yang terbaik.Kini mereka mulai sedar bahawa rakyat sekarang ini telah melalui satu proses 'Kematangan Dalam Berpolitik'.Mereka bukan sahaja menilai malah mereka juga mengkaji apa yang terbaik untuk mereka dan untuk negara khususnya Malaysia.

'Tsunami Politik' di Malaysia kian berubah hari demi hari,rakyat kini sudahpun menilai serta akan menghukum pemerintah sekiranya mereka melakukan suatu perkara yang tidak menepati citarasa mereka.Mereka akan menolak serta meminta di ubah kepada kerajaan yang lain sepertimana yang telah di lakukan oleh negara-negara barat.Kini kerajaan yang sedia ada telahpun melepasi setengah abad,satu usia yang agak lama sehinggakan mereka ketandusan idea dalam mencipta satu manifesto baru yang boleh menyakinkan rakyat untuk mengundi mereka yang akhirnya mereka terpaksa menciplak manifesto yang telah dibuat oleh Pakatan Rakyat.

Kini kita beralih pula kepada Pakatan Rakyat.Saya kira mereka sudah mulai sedar bahawa permintaan rakyat terhadap mereka terlalu tinggi.Jika kerajaan yang bakal dibentuk oleh Pakatan Rakyat pada masa yang akan datang,kami selaku rakyat meminta kepada kerajaan baru nanti membuat satu 'Anjakan Paradigma' terhadap masyarakat dan perlu memperbaiki segala pengurusan kenegaraan yang lebih efeksyen dan profesional.Kami minta supaya gejala rasuah,korupsi dan pembaziran duit rakyat di adili secara lebih adil.Ini kerana telah termaktub di dalam Al Quran,Surah Al Maidah surah yang ke-5,juzu' ke-6,ayat ke-8 yang bermaksud:

"Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada takwa dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan".

Di dalam Hadis yang di riwayat oleh Saidatina Aisyah R.anha,Nabi Muhammad SAW telah bersabda:

"Sesungguhnya telah berlakulah kerosakan umat sebelum kamu,apabila kecurian yang berlaku oleh orang yang mulia (tinggi kedudukannya) maka kamu akan meninggalkannya (tanpa mengenakan apa-apa hukuman) dan apabila kecurian yang berlaku dari kalangan orang yang lemah (mereka yang tidak mempunyai kedudukan) maka kamu akan tegakkan hukuman had ke atasnya,demi Allah,jika sekiranya Fatimah Binti Muhammad itu mencuri maka aku (Nabi Muhammad) akan memotong tangannya". (Riwayat Imam Bukhari)

Nah! secara jelas,keadilan mestilah di bahagikan sama rata.Tidak kira mereka yang berkedudukan tinggi ataupun tidak.Keadilan mestilah bersifat sejagat agar kemaslahatan ummah itu di pelihara dengan saksama.

Manifesto yang telah diutarakan oleh pihak Pakatan Rakyat lebih kepada menjaga kebajikan rakyat.Suatu isu yang menjadi tunggak utama dalam masyarakat ialah gejala rasuah.Dalam manifesto Barisan Nasional mereka menyatakan bahawa mereka akan membanteras gejala rasuah sekaligus menghapuskan secara keseluruhan bagi mereka yang terlibat.Dalam manifesto Pakatan Rakyat pula,mereka ingin mewujudkan satu dasar yang di namakan DEBARAN (Dasar Banteras Rasuah Negara) bagi membanteras secara signifikan wabak rasuah yang berlaku di negara Malaysia.Pelbagai langkah yang telah di utarakan oleh kedua-dua pihak dalam menangani isu rasuah yang kian semakin merebak di serata pelusuk Malaysia.

Saya bukanlah orang yang hendak memihak kepada sesebuah parti tetapi selaku rakyat yang mengkaji serta meneliti kedua-dua parti ini maka saya yakin dengan apa yang di lakukan oleh Pakatan Rakyat dalam hendak memenangi hasrat rakyat.

Sekian,Terima Kasih

Khairul Amsyar Bin Ahmad
Tahun 3
Universiti Mu'tah,Jordan


TAWAKAL?? (SIRI PERTAMA)


Tawakal adalah merupakan kedudukan yang mulia lagi besar pengaruhnya.Tawakal termasuk dalam kewajipan iman yang paling utama,amal yang paling penting,ibadat yang mendekatkan diri pelakunya kepada Tuhan Yang Maha Pemurah,dan kedudukan paling tinggi dalam mengesakan Allah SWT.

Apakah pengenalan tentang Tawakal??

~Tawakal merupakan suatu kedudukan yang berada sebelum 'inabah (kembali kepada Allah).Tawakal dikatakan sedemikian kerana dalam meraih tujuannya,seseorang itu dianjurkan untuk bertawakal (berusaha keras dengan penuh kepasrahan kepada Allah).Kesimpulannya,kedudukan tawakal sama halnya dengan saranan,manakala kedudukan 'inabah pula adalah tujuannya.


Apa kata Ibnu Qayyim Rahimahullah berkenaan Tawakal??

~Tawakal adalah sebahagian daripada agama,sedangkan sebahagian lainnya terletak pada 'inabah,kerana sesungguhnya agama itu pada inti patinya adalah memohon pertolongan kepada Tuhan dan menghambakan diri kepadaNya.

Apa Pandangan Prof Madya Dato Dr Mohd Asri Zainal Abidin tentang Tawakal??



~Orang yang sentiasa hidup dengan Tawakal kepada Allah,mereka akan lihat keajaiban yang dimana mereka sendiri tidak sangka yang mereka akan memilikinya,telah berkata Ulama Tasauf mengenainya :

إذا أخذ الله منك ,ما لم تتوقع ضياعها ,فسوف يعطيك الله ما لم تتوقع تملكها

Maksudnya: Apabila Allah mengambil sesuatu perkara daripada kamu,sesuatu yang tidak kamu sangka akan kehilangannya,maka Allah akan memberikan kepada kamu sesuatu perkara yang dimana kamu sendiri tidak menyangka kamu akan memilikinya.

~Telah berkata As Syeikh al Islam Ibnu Taimiyyah mengatakan bahawa "Sesungguhnya tawakal kepada Allah merupakan salah satu daripada kewajiban yang paling besar sebagaimana ikhlas kepada Allah SWT.Sesungguhnya ikhlas kepada Allah telah memerintah kepada kita untuk bertawakal kepadaNya yang bukan hanya dalam satu ayat (surah Al Maidah ayat 23).Malah,kepentingan tawakal adalah sama dengan perintah berwudhu' dan mandi janabah.



Apakah doa bagi mereka yang bertawakal kepada Allah??

Dalam Al-Quran:

~Allah SWT berfirman,menceritakan ucapan kekasihnya Nabi Ibrahim A.S dan orang-orang yang beriman bersamanya,dalam doa mereka:

ربنا عليك توكلنا وإليك أنبنا وإليك المصير

(Surah al-Mumtahanah : 4)

Maksudnya: "Wahai Tuhan kami,kami bertawakal hanya kepadaMu dalam semua urusan kami,kami memasrahkan dan menyerahkannya hanya kepadaMu"

Dalam Hadith Nabi Muhammad SAW

~Dalam hadith yang diriwayatkan oleh Imam Abu Daud,dalam كتاب الأدب , pada Bab ما يقول إذا أصبح , hadith ke-5090,Nabi Muhammad SAW bersabda:

اللَّهُمَّ رَحْمَتَكَ أَرْجُو فَلَا تَكِلْنِي إِلَى نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ وَأَصْلِحْ لِي شَأْنِي كُلَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ

Maksudnya: Ya Allah,sesungguhnya aku mengharapkan rahmatMu,maka Aku berharap janganlah engkau membiarkan aku menguruskan diriKu sendiri walaupun sekelip mata dan perbaikilah bagiKu segala urusanKu.Tiada Tuhan melainkan engkau (Allah)

(Sambungan Siri Kedua..Akan datang...insya Allah)   ^_^




Sunday, April 10, 2011

CIRI-CIRI WANITA SOLEHAH...

Tidak banyak syarat yang dikenakan oleh Islam untuk seseorang wanita menerima gelaran solehah, dan seterusnya menerima pahala syurga yang penuh kenikmatan dari Allah s.w.t.
Mereka hanya perlu memenuhi 2 syarat iaitu :
1. Taat kepada Allah dan RasulNya
2. Taat kepada suami
Perincian dari dua syarat di atas adalah sebagai berikut :
1. Taat kepada Allah dan RasulNya
Bagaimana yang dikatakan taat kepada Allah s.w.t. ?
- Mencintai Allah s.w.t. dan Rasulullah s.a.w. melebihi dari segala-galanya.
- Wajib menutup aurat
- Tidak berhias dan berperangai seperti wanita jahiliah
- Tidak bermusafir atau bersama dengan lelaki dewasa kecuali ada mahram bersamanya
- Sering membantu lelaki dalam perkara kebenaran, kebajikan dan taqwa
- Berbuat baik kepada ibu & bapa
- Sentiasa bersedekah baik dalam keadaan susah ataupun senang
- Tidak berkhalwat dengan lelaki dewasa
- Bersikap baik terhadap tetangga
2. Taat kepada suami
- Memelihara kewajipan terhadap suami
- Sentiasa menyenangkan suami
- Menjaga kehormatan diri dan harta suaminya selama suami tiada di rumah
- Tidak bermasam muka di hadapan suami
- Tidak menolak ajakan suami untuk tidur
- Tidak keluar tanpa izin suami
- Tidak meninggikan suara melebihi suara suami
- Tidak membantah suaminya dalam kebenaran
- Tidak menerima tamu yang dibenci suaminya
- Sentiasa memelihara diri, kebersihan & kecantikannya serta rumah tangga
FAKTOR YANG MERENDAHKAN MARTABAT WANITA
Sebenarnya puncak rendahnya martabat wanita adalah dari faktor dalaman. Bukanlah faktor luaran atau yang berbentuk material sebagaimana yang digembar-gemburkan oleh para pejuang hak-hak palsu wanita.
Faktor-faktor tersebut ialah:
1) Lupa mengingat Allah
Kerana terlalu sibuk dengan tugas dan kegiatan luar atau memelihara anak-anak, maka tidak hairanlah jika banyak wanita yang tidak menyedari bahawa dirinya telah lalai dari mengingat Allah. Dan saat kelalaian ini pada hakikatnya merupakan saat yang paling berbahaya bagi diri mereka, di mana syaitan akan mengarahkan hawa nafsu agar memainkan peranannya.
Firman Allah s.w.t. di dalam surah al-Jathiah, ayat 23: ertinya:
” Maka sudahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai Tuhannya dan Allah membiarkannya sesat berdasarkan ilmunya. Dan Allah telah mengunci mati pendengaran dan hatinya dan meletakkan tutupan atas penglihatannya.”
Sabda Rasulullah s.a.w.: ertinya:
“Tidak sempurna iman seseorang dari kamu, sehingga dia merasa cenderung kepada apa yang telah aku sampaikan.” (Riwayat Tarmizi)
Mengingati Allah s.w.t. bukan saja dengan berzikir, tetapi termasuklah menghadiri majlis-majlis ilmu.
2) Mudah tertipu dengan keindahan dunia.
Keindahan dunia dan kemewahannya memang banyak menjebak wanita ke perangkapnya. Bukan itu saja, malahan syaitan dengan mudah memperalatkannya untuk menarik kaum lelaki agar sama-sama bergelumang dengan dosa dan noda. Tidak sedikit yang sanggup durhaka kepada Allah s.w.t. hanya kerana kenikmatan dunia yang terlalu sedikit.
Firman Allah s.w.t. di dalam surah al-An’am: ertinya:
” Dan tidaklah penghidupan dunia ini melainkan permainan dan kelalaian dan sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa, oleh kerana itu tidakkah kamu berfikir.”
3) Mudah terpedaya dengan syahwat.
4) Lemah iman.
5) Bersikap suka menunjuk-nunjuk.
Dunia adalah perhiasan, perhiasan dunia yang terbaik adalah Wanita yang solehah.

Thursday, April 7, 2011

Ukhwah Fillah

Bila kita fikirkan apakah kita sekarang berukhwah kerana Allah? Seindah apa ukhwah yang kita miliki atau yang pernah kita alami? Bagaimana kita menjaga ukhwah itu? Banyak persoalan yang perlu kita muhasabah semula.Begitu juga dengan diri saya sendiri terasa banyak lagi kekurangan dan kelemahan saya dalam saya bersahabat.Kita susah untuk memahami sahabat tapi yang penting kita cuba untuk memahami sahabat, mungkin suatu hari nanti dia akan memahami kita.Kita semua tidak sempurna tapi kita cuba jadi sahabat yang baik, yang mana dapat membimbing sahabat-sahabat kepada kebaikan bukannya keburukan.Dalam kita bersahabat banyak perkara yang Allah s.w.t uji kita, bila kita tabah dalam menghadapi ujian itu bermakna kita berjaya bersahabat kerana Allah s.w.t. Bila kita lihat makna ukhwah itu sendiri yang bermaksud menyatukan hati dan roh yang terikat dengan dengan ikatan akidah yang satu.
Tingkat ukhwah yang paling rendah adalah berlapang dada dengan sahabat-sahabat dan tingkat ukhwah yang paling tinggi adalah ithar. Kenapa kita dengan orang barat berbeza dalam bersahabat? Orang barat bersahabat untuk keperluan dunia sahaja tapi orang islam bersahabat mengharapkan pertemuan hingga ke syurga. Atas dasar kerana Allah s.w.t , ikatan yang paling kuat antara hati dan akal. Ukhwah tidak akan putus walaupun besar mana dugaan yang kita hadapi. Berusaha untuk menyayangi sahabat kita dan korbankanlah sedikit perkara dalam hidup kita, semuanya ada hikmah disebaliknya. Jadikan Rasulullah s.a.w sebagai contoh untuk membina ukhwah yang kuat. Rasulullah s.a.w sendiri dapat membina generasi sahabat yang kuat.
10 kepentingan dalam menghubungkan ukhwah:
1) Untuk mendapat keredhaan Allah kerana Dia suka pada orang yang menghubungkan ukhwah begitu juga
Penghuni langit dan bumi.
2) Kita juga mengembirakan para Malaikat di langit kerana mereka amat suka kepada orang yang
menghubungkan ukhwah.
3) Pahala yang berterusan.
4) Rezeki yang diberkati Allah
5) Allah s.w.t melanjutkan usianya.
6) Dapat menambah dan menimbulkan rasa kasih sayang dalam pergaulan seharian.
7) Iblis dan syaitan bertambah gelisah.
8) Akan disegani dan dihormati oleh masyarakat yang berada disekelilingnya.
9) Mengembirakan jenazah yang berada di alam barzah.
10) Dapat mencetuskan kegembiraan pada kedua belah pihak,tiada amalan yang lebih baik melainkan dapat mengembirakan hati orang-orang beriman.
Syarat-syarat Berukhwah:
1)Ikhlas
2)Bersama ukhwah adanya iman dan taqwa
3)Melazimi ajaran Islam (amar makruf nahi mungkar)
4)Nasihat-menasihati ke jalan Allah s.w.t.
5)Tolong-menolong kerana Allah s.w.t.
6)Status dua orang yang berukhwah:
7)Darjat yang tinggi di syurga Allah s.w.t.
8)Mendapat kemuliaan pada hari kebangkitan.
9)Menyayangi seseorang kerana Allah s.w.t bukan sebab lain hanya hadir pada hati yang bersih.Dunia dan segala hiasannya dipandang kecil berbanding keredhaan Allah s.w.t.
10)Kasih sayang yang hebat dan suci sehinggakan Allah s.w.t akan memuliakan hambaNya yang mampu berbuat demikian.
Rasulullah s.a.w juga menyarankan agar kita menzahirkan kasih sayang kita kerana ukhwah sangat penting dalam membentuk masyarakat.
Ciri-ciri mereka yang berukhwah kerana Allah s.w.t:
1)Tidak membiarkan atau meninggalkan sahabatnya yang dalam kesusahan.
2)Bersifat toleransi dan memaafkan.
3)Berjumpa dengan wajah yang tersenyum.
4)Bersahabat ikhlas kerana Allah s.w.t.
5)Setia dan berbuat baik pada sahabat.
6)Tidak mengumpat dan tidak menceritakan keburukan sahabat.
7)Mengelakkan perselisihan pendapat,gurauan yang berlebihan dan tidak tepati janji.
8)Bersifat pemurah dan muliakan sahabat.
9)Mendoakan sahabat.
Bagaimana cara untuk kita mencapai roh ukhwah?
1) Memberitahu kepada saudara yang dicintainya- Rasulullah s.a.w bersabda: “Apabila seseorang
mencintai saudaranya maka hendaklah dia memberitahu kepadanya”. (H R Abu Daud dan Tirmizi)
2) Berdoa untuk mereka- Menurut riwayat Muslim bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: “Tidak seorang
hamba mukmin berdoa untuk saudaranya dari kejauhan kemungkaran melainkan malaikat berkata, dan
bagimu juga seperti itu”.
3) Berjabat tangan bila bertemu- Rasulullah s.a.w menyarankan pada umatnya bila bertemu dengan
saudara-saudara agar cepat-cepatlah berjabat tangan sesuai dengan hadis yang diriwayatkan Abu Daud
dari Barra: “Tidak ada dua orang mukmin yang berjumpa lalu berjabat tangan melainkan keduanya
diampuni dosanya sebelum berpisah”.
4) Memberi senyuman ketika bertemu- Hadis riwayat dari Abu Dzhar r.a bahawa Rasulullah s.a.w
bersabda: “Janganlah engkau remehkan kebaikan apa sahaja yang datang dari saudaramu dan jika
engkau berjumpa saudaramu maka berikan dia senyuman kegembiraan”. (H R Muslim)
5) Mengunjungi saudara- Dalam kitabnya Al-muwathtaa Imam Malik meriwayatkan bersabda Nabi
Muhammad s.a.w bahawa Allah s.w.t berfirman: “Pasti akan dapat cintaku orang-orang yang mencintai
kerana Aku, dimana keduanya saling berkunjung kerana Aku dan saling memberi kerana Aku”.
6) Menyampaikan ucapan selamat- Diriwayatkan oleh Anas bin Malik r.a bahawa Rasulullah s.a.w
bersabda: “Barangsiapa mengucapkan selamat kepada saudaranya ketika saudaranya mendapat
kebahagiaan nescaya Allah s.w.t mengembirakannya pada hari kiamat”. (H R Tabrani)
7) Memberi hadiah- Imam Dailami meriwayatkan dari Anas dengan marfu’ bahawa Rasulullah s.a.w
bersabda: “Hendaklah kalian saling memberi hadiah kerana hadiah itu dapat mewariskan rasa cinta dan
menghilangkan kekotoran hati”.
8) Memperhatikan keperluan sahabat- Riwayat oleh Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:
“Siapa yang meringankan beban penderitaaan seorang mukmin di dunia pasti Allah akan meringankan
beban penderitaannya di akhirat kelak. Siapa yang memudahkan orang dalam kesusahan pasti Allah
s.w.t akan memudahkan urusannya di dunia dan di akhirat. Siapa yang menutupi aib seorang muslim
pasti Allah akan menutupi aibnya di dunia dan akhirat. Dan Allah s.w.t akan selalu menolong
hambaNya jika hamba tersebut menolong saudaranya (H R Muslim)
9) Tegakkan hak-hak persaudaraan: Wajib bagi kita menunaikan hak-hak yang dimiliki saudara lain,
Seperti menziarahi saudara yang sakit, mendoakannya ketika bersin dan menolong bagi yang dizalimi.
Perkara tersebut adalah penting untuk menunjukkan rasa cinta kasih kita pada sahabat kita sekaligus untuk mempereratkan ukhwah bila kita laksanakannya betul-betul kerana Allah s.w.t.
Marilah kita renungi sejenak firmanNya:
“Dan yang mempersatukan hati mereka (orang yang beriman).Walaupun kau membelanjakan semua (kekayaan) yang berada dibumi,nescaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, akan tetapi Allah telah dapat mempersatukan hati mereka. Sesungguhnya Dia Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana”
(al-anfal:63)
Kita dapat merasai kekuatan ukhwah itu kerana ikatan akidah Islam itu adalah sekuat-kuat ikatan. Dari sinilah terbitnya ukhwah fillah (persaudaraan kerana Allah) . Keindahan dalam kita berukhwah akan terserlah apabila iman yang kuat tersemat didlm hati.
Menyingkap kembali ukhwah yang dibentuk oleh Rasulullah s.a.w di dalam jiwa para sahabat, maka di sana terpancarlah betapa mulianya hati-hati yang mampu menghayati erti ukhwah kerana Allah. Bukan harta sahaja yang mereka serahkan bahkan nyawa pun sanggup dijadikan cagaran. Tapi hakikatnya kita pada hari ini adalah jauh berbeza daripada persaudaraan yang diamalkan oleh generasi terdahulu. Jangankan berkorban untuk sahabat, bahkan peringkat persaudaraan yang paling rendah sekalipun kita tidak mampu laksanaknanya. Persaudaraan yang sejati adalah bermula daripada keikhlasan dan kasih sayang yang benar dan semata-mata kerana Allah. Kesilapan yang lalu jadikan sebagai ikhtibar dan mohonlah padaNya, moga persaudaraan yang kita jalinkan ini akan diredhaiNya.
Berbuat baiklah terhadap orang lain sebagaimana kamu suka diperlakukan. Sekiranya kamu menghormati orang lain,orang lain juga akan menghormati kamu. Sedarilah sahabat-sahabat bahawa tiada siapa yang sempurna, setiap orang mempunyai kecacatan dalam tiap pelakuannya dan menerima kecacatan antara satu sama lain adalah kunci persahabatan yang terbaik.
Berkata ulama: “Janganlah kamu berkawan melainkan dua orang dari tiga orang iaitu orang yang engkau pelajari daripadanya sesuatu tentang urusan agamamu maka orang itu pun memanfaatkan ilmunya kepadamu”
Allah juga telah berfirman: “sesungguhnya di antara kamu itu bersaudara,maka damaikanlah dua saudara kamu yang bertelagah itu.Jadi peliharalah hubungan persahabatan itu”.
Salah satu golongan yang dilindungi di bawah Arasy Allah s.w.t di akhirat kelak adalah pemuda yang bertemu dan berpisah kerana Allah, iaitu persahabatan yang diredhai Allah yang berdasarkan ketaqwaaan kepada Allah. Persahabatan adalah anugerah Allah yang terindah jika ianya berlandaskan atas dasar yang benar.Sahabat adalah seperti cermin kepada kita,kesalahan kita diteguri,bila alpa diingatkannya,bila berduka dihiburkannya,bila sempit dilapangkannya, kata-kata nasihat yang selalu keluar dari mulutnya menambahkan semangat,menjadikan kita kuat dengan cinta, kasih sayang dan persahabatannya darinya.
Dia juga menjadi sumber inspirasi untuk kita terus berdakwah.
Hayatilah persahabatan kerana Allah s.w.t kerana kita akan bertemunya di syurga dan inilah tanda kita betul-betul beriman biar diuji seberat mana kita tetap sayang pada sahabat kita inilah dinamakan ukhwah fillah..moga hubungan yang terjalin sekarang akan terus berkekalan hingga ke akhirnya..ukhwah fillah Abadan abada.

Thursday, December 30, 2010

Sejarah Perkembangan Ilmu Nahwu 


Seperti halnya bahasa-bahasa yang lain, Bahasa Arab mempunyai kaidah-kaidah tersendiri di dalam mengungkapkan atau menuliskan sesuatu hal, baik berupa komunikasi atau informasi. Lalu, bagaimana sebenarnya awal mula terbentuknya kaidah-kaidah ini, dan kenapa dikatakan dengan istilah nahwu?. Simak artikel berikut.
Pada jaman Jahiliyyah, kebiasaan orang-orang Arab ketika mereka berucap atau berkomunikasi dengan orang lain, mereka melakukannya dengan tabiat masing-masing, dan lafazh-lafazh yang muncul, terbentuk dengan peraturan yang telah ditetapkan mereka, di mana para junior belajar kepada senior, para anak belajar bahasa dari orang tuanya dan seterusnya. Namun ketika Islam datang dan menyebar ke negeri Persia dan Romawi, terjadinya pernikahan orang Arab dengan orang non Arab, serta terjadi perdagangan dan pendidikan, menjadikan Bahasa Arab bercampur baur dengan bahasa non Arab. Orang yang fasih bahasanya menjadi jelek dan banyak terjadi salah ucap, sehingga keindahan Bahasa Arab menjadi hilang. Dari kondisi inilah mendorong adanya pembuatan kaidah-kaidah yang disimpulkan dari ucapan orang Arab yang fasih yang bisa dijadikan rujukan dalam mengharakati bahasa Arab, sehingga muncullah ilmu pertama yang dibuat untuk menyelamatkan Bahasa Arab dari kerusakan, yang disebut dengan ilmu Nahwu.
Adapun orang yang pertama kali menyusun kaidah Bahasa Arab adalah Abul Aswad Ad-Duali dari Bani Kinaanah atas dasar perintah Khalifah Sayidina Ali Bin Abi Thalib, KW.
Terdapat suatu kisah yang dinukil dari Abul Aswad Ad-Duali, bahwasanya ketika ia sedang berjalan-jalan dengan anak perempuannya pada malam hari, sang anak mendongakkan wajahnya ke langit dan memikirkan tentang indahnya serta bagusnya bintang-bintang. Kemudian ia berkata, مَا أَحْسَنُ السَّمَاءِ . “Apakah yang paling indah di langit?”. Dengan mengkasrah hamzah, yang menunjukkan kalimat tanya.
Kemudian sang ayah mengatakan, نُجُوْمُهَا يَا بُنَيَّةُ . “Wahai anakku, Bintang-bintangnya”.
Namun sang anak menyanggah dengan mengatakan, اِنَّمَا اَرَدْتُ التَّعَجُّبَ . “Sesungguhnya aku ingin mengungkapkan kekaguman”.
Maka sang ayah mengatakan, kalau begitu ucapkanlah, مَا اَحْسَنَ السَّمَاءَ . “Betapa indahnya langit”. Bukan, مَا اَحْسَنُ السَّمَاءِ . “Apakah yang paling indah di langit?”. Dengan memfathahkan hamzah…

Wednesday, December 29, 2010

MARI BELAJAR BAHASA AL QURAN

salam....hari ini(29/12/2010) kita blajo skit nahu k...ketahuilah antum sume....kalam ini terbahagi kpd 3 bahgian iaitu الإسم,الفعل,الحروف...buat permulaan ni kita blajo isim dulu ea...ape itu isim...isim ialah kalimah yg menunjukkan 
1)إِنْسَانٌ مثل:رَجُلٌ (manusia cth:lelaki)
2)نَبَاتٌ مثل:وَرْدَةٌ (tumbuhan cth:bunga)
3)جَمَادٌ مثل:بَيْتٌ (Benda cth:rumah)
4)حَيَوَانٌ مثل:قِرْدٌ (haiwan cth:kera)
5)مَكَانٌ مثل:بغداد (tempat cth:Baghdad)
6)زَمَانٌ مثل:يَوْمٌ (masa cth:hari)
7)صفة مثل:جميل (sifat cth:cantik)
8)معنى مُجَرَّدٌ من الزمان مثل:اِسْتِقْلَالُ (makna yg tdk terikat dgn msa:merdeka)
apabila ade kalimah yg menunjukkn 8 jnis ini ialah isim...insya Allah nt kita blajo plak علامة الإسم ea...semoga di manfaatkn..."اللغة العربية هي للغة القرآن"


Salam...hari ini(30/12/2010)kita blajo plak tanda2 utk mengenali isim...ea la..nk kenal isim prlu ade tandanya mcm kita nk knai kwn kita...msti kita tawu keadaan atau sifat dia...harap dpt memahami ape yg ana sampaikn ea...


TANDA-TANDA YANG TERDAPAT PADA KALIMAH ISIM

  1. Boleh di tanwinkan
=Makna tanwin ialah berubah pada huruf akhir Isim Nakira(yang tidak ada ال) dengan nun sakinah yang tidak di tulis(tanwin) seperti Baris 2 di depan(ضمتين),Baris 2 di atas(فتحتين),dan Baris 2 di bawah(كسرتين) contoh:


1)  حَضَرَ رَجُلٌ

2)  رَأَيْتُ رَجُلٍاً

3)  مَرَرْتُ بِرَجُلٍ

     
      2. Apabila di masukkan ال التعريف atasnya

=Apabila isim Nakirah di masukkan ال maka ia di namakan الإسم المعرفة contohnya:

الرَّجُلُ(1

2)الغَزَالُ

3)الوَرْدَةُ


Peringatan:Apabila di masukkan(ال) atasnya,maka baris akhir Isim akan berubah dari tanwin kepada baris depan(ضمة) sahaja.




      3.Apabila di masukkan huruf An Nida'(يا) atasnya


=Contohnya: 


1)ياَ رَجُلٌ


2)ياَ وَلَدٌ


3)ياَ أَخِي




        4.Apabila dimasukkan huruf jar atau dengan Di Idhofatkan ia(الإضافة)


=Ketika datang Isim selepas salah satu dari huruf jar,maka baris huruf akhir akan berubah dari Rafa' atau Nasab kepada majrur.Contohnya:


هَذِهِ شَجَرَةٌ = القِرْدُ على الشَّجَرَةِ


~Begitu juga apabila isim menjadi مضاف إليه , maka baris akhir huruf isim itu akan bertukar dari keadaan rafa' atau nasab kepada keadaan majrur




المَدْرَسَةُ = بَابُ المَدْرَسَةِ




          5.Boleh di sandarkan kepadanya(الإسناد إليه) kepada khobar atau sifat


=Contoh:


1) (التِّلْمِيْذُ مُجْتَهِدٌ  (التلميذ =خبر/ مجتهد=صفة


Nota:Apabila kalimah bahasa arab menerima salah satu dari 5 tanda di atas maka ia di namakan isim.Dan jika kalimah bahasa arab tidak menerima salah satu dari 5 tanda di atas maka ia tidak dinamakan isim.